Skip to main content

Vi trycker dina bilder utan justeringar

För att leverera ett konsekvent, förutsägbart och högkvalitativt slutresultat med minimala variationer producerar vi dina fotoprodukter i en ICC kalibrerad produktionsprocess. Bilder med inbäddade färgprofiler konverteras enligt profilen på bästa sätt. Bilder utan inbäddad profil konverteras enligt profilen för sRGB som är den helt dominerande färgrymden i digitala kameror när bilderna sparas som JPG. 

Färgstyrning med kalibrerad skärm

Om du behärskar färgstyrning och arbetar på en kalibrerad* skärm kan du styra och förutspå vårt tryckresultat med hjälp av vår ICC profil. Läs mer i färgstyrning med ICC.

Färgstyrning utan kalibrerad skärm

Om du - likt de flesta - inte kalibrerar* din skärm kan du inte förlita dig på att det slutliga tryckresultatet som vi levererar blir exakt likt upplevelsen på din skärm. En färg som ser behaglig ut på din skärm kan bli annorlunda i tryck utan att något fel har begåtts. Utan kalibrering ser samma färg olika ut på olika skärmar och olika skrivare, det är naturligt och något man bör vara medveten om. Lite som att en brödskiva rostad på nivå tre i din brödrost inte blir likadan på nivå tre i grannens brödrost.

Använder du en okalibrerad skärm kan du beställa hem vår testbild och jämföra den med samma bild på din skärm. Så får du ett intryck av hur din skärm skiljer sig. Justera sen din skärm efter bästa förmåga, eller justera dina förväntningar om hur trycket kommer att bli. Läs mer och beställ hem testbilden här.

Allmänt kan man annars säga att dagens digitalkameror tar alldeles utmärkta bilder, speciellt i dagsljus med ljuset i ryggen. Många bilder kan förstås förbättras om man vet hur, men måste inte. Har du ont om tid, eller kanske inte vet hur du skall justera en bild, så kan det vara bättre att avstå. Dagsljusbilder, som inte är motljusbilder, blir normalt bra i tryck som de är direkt ur kameran.

Vill du ändå lägga lite tid på att förbättra dina bilder kan du i program som exempelvis Photoshop, Elements eller Picasa prova att göra följande:

KontrastVälj autokontrast eller flytta svart och vitpunkt manuellt så att bilden utnyttjar tryckomfångets fulla spektrum från vitt till svart
VitbalansPeka med vitbalanspipetten på en punkt du vet är vit eller neutralt grå i bilden. Då elimineras färgstick i hela bilden. Var noggrann i val av punkten, pekar du fel introducerar du istället ett färgstick. Är du osäker, eller bilden saknar neutrala färger, avstå.
LjusstyrkaEftersom skärmar är bakgrundsbelysta och ofta inställda på hög ljusstyrka (för att vi gillar mycket ljus), kan upplevelsen av bilden i tryck ibland bli mörk i jämförelse. Om du känner att det stämmer med hur din skärm är inställd så bör du vara medveten om det, eller sänka ljusstyrkan på din skärm för att synka upplevelsen på skärm med upplevelsen i tryck. Eller öka ljusstyrkan i bilderna så de ser lite ljusare ut på skärm än du vill ha dem i tryck
SkärpaDigitala bilder från vanliga kameror kan med fördel skärpas lite inför tryck. Hur mycket är omöjligt att ge entydigt råd på eftersom grundskärpan varierar med kamera och bildmotiv, och skärpa dessutom är en smaksak.

 

Om allt detta känns obekant så rekommenderar vi att du använder dina bilder som de är och förlitar dig på att kameran tar bra bilder. Det brukar ge ett alldeles acceptabelt resultat. Eller så kan du använda "autoförbättring" som finns i vissa program (exempelvis har Picasa en knapp som heter "Jag chansar") som fungerar bra i många fall. 

Alternativt kan vi rekommendera att göra en testbok och experimentera med lite olika inställningar för att se vad som blir bäst. Vår minsta bok ger dig 32 sidor att testa olika bildvarianter på, så får du facit i din hand. Lärorikt och väl värt pengarna om du inte är nöjd med annat än perfekt.  

*Om begreppet kalibrerad skärm är obekant så är din skärm heller inte kalibrerad. Att kalibrera en skärm är en aktiv operation som görs med hjälp av en fotodensitometer som läser av färger direkt på din skärm och skapar en profil för din specifika skärm med vars hjälp färgerna justeras så att de gestaltas som den verkliga, avsedda färgen. Trycks sedan bilderna i en i sin tur kalibrerad skrivare eller tryckpress - som vår - så skall färgerna överensstämma med de du sett på din kalibrerade skärm.